Onderaan dit artikel tref je een meditatie aan van 10 minuten. Je kunt dus direct aan de slag, hoe leuk is dat! Korte uitleg Heb jij ook wel eens een steentje in het water gegooid, en toen nog een en nog een? De rimpels die ontstaan gaan in elkaar over en versterken elkaar. Tot het…

Meditatie voor beginners

Onderaan dit artikel tref je een meditatie aan van 10 minuten. Je kunt dus direct aan de slag, hoe leuk is dat!

Korte uitleg
Heb jij ook wel eens een steentje in het water gegooid, en toen nog een en nog een? De rimpels die ontstaan gaan in elkaar over en versterken elkaar. Tot het water helemaal troebel is. Zo gaat het ook met jouw geest. Hoe meer gedachten hoe troebeler je inzicht in je gedachten. Het zijn er teveel. Meditatie zorgt ervoor dat het water weer helder wordt. Je kan de gedachten afzonderlijk onderscheiden en interpreteren. Soms komen er dan gedachten, beelden of woorden op die je niet verwacht en zelfs wenst te zien. Dat geeft niet. Ook die gedachten, beelden en woorden heb je nodig om aandacht te vestigen op wat je nodig hebt, wat nog steekt of wat je wenst. Om jouw eigen behoeften helder te krijgen. Laat tijdens je meditatie gedachten gewoon komen en gaan, keer iedere keer rustig en zonder oordeel terug naar je meditatie.

Zorgen, onrust en problemen komen en gaan, maar je zult ze bezien vanuit je eigen kracht zonder oordeel of veroordeling. En dat geeft rust, ruimte en liefde voor jou zelf en je omgeving.

Hieronder een 10 min meditatie voor beginners. Lees hem eerst rustig door en begin er daarna mee. En let op, probeer niet te oordelen over jezelf als het de eerste keren niet zo gaat zoals je zou wensen. Veel plezier.

De voorbereiding

  • Creëer een rustige plek waar je gemakkelijk kan zitten, alert maar ontspannen met een rechte rug
  • Zet je telefoon uit en zorg dat anderen je niet kunnen storen.
  • Zet een wekker zachtjes op 10 min

 

Start

  • Haal 5 x diep adem: adem in via je neus en uit via je mond. Sluit daarna je ogen.
  • Word je bewust van je lichaam op de stoel of op het kussen, van je voeten of benen op de vloer.
  • Voel de connectie van je lichaam met de aarde en stel een stevig rood touw voor die vanuit je staartbeen diep de aarde in gaat en je stevig verankerd. Als je wilt kan je je voorstellen dat het touw zich diep in de aarde vertakt. Als de wortels van een boom.
  • Ga met je innerlijk licht als een zaklantaarntje, aandachtig je lichaam langs. Begin zachtjes en liefdevol bij je hoofd en loop dan langzaam je lichaam af. Is er spanning of is het ontspannen? Span desnoods je spieren even aan om ze daarna compleet te kunnen ontspannen. Doe dit heel langzaam.
  • Hoe voel je je? In welke stemming ben je? Je hoeft alleen maar waar te nemen en niets te veranderen.

 

Focus

  • Voel in je lichaam je ademhaling, neem deze rustig waar. En ga na waar in je lichaam je je ademhaling het beste voelt.
  • Geef elke ademhaling aandacht. Voel het ritme van je ademhaling. Je hoeft niets te veranderen. Voelt het rustig, schokkerig, soepel, diep of oppervlakkig, langzaam of snel?
  • Tel in gedachten je ademhalingen van 1-10. 1 in, 2 uit, 3 in, 4 uit en begin bij 10 weer opnieuw.
  • Herhaal deze cyclus 5-10 keer.

 

Afsluiten

  • Laat je focus los; je geest mag alles doen wat hij wil. Druk zijn, rustig zijn, gedachten hebben. Wat je wilt.
  • Breng nu langzaam de aandacht terug in je lichaam, terug naar je ademhaling, terug naar het ritme, terug naar het gevoel van je billen op de grond of stoel. Hoor de geluiden uit je omgeving..
  • Open rustig je ogen en beëindig de meditatie als je er klaar voor bent.

 

Foto van Moyen Brenn; flickr.com