Skip to content
Het is bijna Pasen en dan gaan we weer lekker een of meerdere eitjes eten. Ik bedoel geen chocolade eieren, maar echte kippeneieren. Gekookt, gebakken, geroerd er zijn vele variaties mogelijk. Je hoeft je er niet schuldig over te voelen als je een paar eieren meer eet met Pasen, want eieren zijn gezond. Lange tijd…

Pasen, breek de dag tik een eitje!

Het is bijna Pasen en dan gaan we weer lekker een of meerdere eitjes eten. Ik bedoel geen chocolade eieren, maar echte kippeneieren. Gekookt, gebakken, geroerd er zijn vele variaties mogelijk. Je hoeft je er niet schuldig over te voelen als je een paar eieren meer eet met Pasen, want eieren zijn gezond. Lange tijd hebben zij een beetje in het verdom hoekje gestaan, omdat ze je cholesterolgehalte zouden verhogen, maar die zorgen zijn er niet meer. Een ei bevat wel wat cholesterol, maar dat wil niet zeggen dat het cholesterol in je lichaam ook direct stijgt. Een ei is een gezond voedingsmiddel, tenzij je er allergisch voor bent natuurlijk, maar daar heb ik het nu niet over.

(K)Ei gezond

Eieren bevatten eiwit, en vitamine A, B1, B2, B6, B12, E en D, maar ook foliumzuur en biotine. Biotine wordt ook wel B8 genoemd en houdt de huid en het haar gezond. Ook bevatten eieren luteïne, dit is een soort anti-oxidant dat je ogen beschermt tegen zonlicht en tegen maculadegeneratie. Maar een ei bevat ook mineralen zoals fosfor, kalium, natrium, calcium en ijzer.