Het is bijna kerst en vaak staan die dagen in het teken van familiebezoek en lekker eten. Hoe kom je nu zo vitaal mogelijk de feestdagen door, zonder dat je 10 kilo aankomt:-). Voel, kies en geniet! Kies van tevoren je momenten waarop je lekkere dingen aanneemt en wanneer niet. Wanneer je thuis de…

Vitale tips voor de feestdagen

 

Het is bijna kerst en vaak staan die dagen in het teken van familiebezoek en lekker eten. Hoe kom je nu zo vitaal mogelijk de feestdagen door, zonder dat je 10 kilo aankomt:-). Voel, kies en geniet!

  • Kies van tevoren je momenten waarop je lekkere dingen aanneemt en wanneer niet. Wanneer je thuis de dag begint, neem dan wat lichts te eten, wat fruit bijvoorbeeld met wat nootjes. Een keer een maaltijd overslaan is ook echt niet zo erg. Dan kun je tijdens het bezoek van de kerstlunch of het kerstdiner wat meer lekkere dingen eten. Ga dus niet uitgebreid kerstontbijten, kerstlunchen en kerstdineren, met tussendoor kerststol en chocolademelk met slagroom. Wanneer je te veel eet en te veel suiker neemt, word je vaak moe.
  • Zorg voor afwisseling op de dag, begin met een ochtendwandeling, doe desnoods nog een dansspelletje of ga een potje sjoelen, maar blijf niet de hele dag zitten. Maak in de middag een gezellige wandeling in het bos of door het dorp.
  • Voel waar je behoefte aan hebt, wanneer je genoeg hebt, neem dan niet meer. Wanneer je dorst hebt, drink dan water. Het klinkt zo logisch, maar in het 'normale leven' hebben we vaak al moeite om bij onszelf te blijven en signalen van ons lichaam op te vangen. Tijdens feestdagen, wanneer je een heel ander ritme hebt en er veel afleiding is, is dat niet gemakkelijker. Sta dus regelmatig even stil bij jezelf. Hoe gaat het met je?
  •  Zeg eens nee! Je hoeft echt niet alles dat je aangeboden krijgt op te eten. Het is helemaal niet erg eens wat over te slaan. "O dat ziet er heerlijk uit, maar ik heb net nog lekker geluncht dus ik sla even over...."
  •  Neem kleine porties. Wanneer je iets lekkers wil nemen, denk er dan aan dat je ook een klein stukje kunt nemen en laat het daar bij.
  • Drink voldoende water en kruidenthee, wanneer je voor het eten water of thee drinkt, voel je je ook eerder verzadigd.
  • Kies! Wanneer je een diner hebt, kun je kiezen waar je meer van neemt en waar minder. Neem dus rustig nog wat extra groenten, maar neem maar  een paar gebakken aardappeltjes.
  • Let op de wijn. Geniet van een glaasje wijn, maar let wel op. Als je niet te veel wil aankomen, is alcohol drinken een slecht idee.
  • De belangrijkste tip voor het laatst; GENIET! dat is het allerbelangrijkste. Wanneer je door het jaar heen een gezonde leefstijl hebt, en je lekker in je vel voelt, dan is twee dagen minder gezond eten echt niet zo'n probleem.