Heb jij genoeg vitamine D? ik kan het voor je meten!

Hoe is het met jouw Vitamine D?

Ja leuke vraag, bijna niemand weet wat zijn vitamine D waardes zijn en of dat voldoende is. Vitamine D is een bekende vitamine, maar ik schrijf er toch over, omdat ik laatst weer een aantal cliënten had die een tekort aan deze belangrijke vitamine hebben. Eigenlijk is vitamine D niet echt een vitamine maar een pre hormoon. We kennen vitamine D vooral omdat het aangemaakt kan worden in de huid onder invloed van zonlicht, UV-B. In de winter is het in Nederland lastig om vitamine D aan te maken omdat de zon niet sterk genoeg is. In de zomer gebruiken veel mensen zonnebrandcreme’s om verbranding te voorkomen. Verbranden is natuurlijk ook niet goed. Maar we maken op deze manier wel minder vitamine D aan.

Er zijn de laatste jaren veel nieuwe ontdekkingen geweest over vitamine D. Er zijn meer dan 30 weefsel receptoren voor deze vitamine aangetroffen. Vitamine D heeft dus een breed werkingsgebied. Om enigszins een idee te geven waar Vitamine D allemaal aan bijdraagt geef ik hieronder een opsomming.

Vitamine D belangrijker dan je denkt?

vitamine D:

  • Verhoogt de weerstand tegen infecties
  • is belangrijk voor de fosforopname in de darm
  • helpt bij de opname van calcium
  • helpt bij het voorkomen van een winterdepressie
  • helpt bij de stofwisseling van koolhydraten en vetten
  • het vermindert de vetopslag
  • het is belangrijk voor de vruchtbaarheid, voor zowel vrouwen als bij mannen, bij mannen draagt het bij aan een goede hoeveelheid, de snelheid en de beweeglijkheid van de zaadcellen
  • is goed voor de hersenfunctie, het zenuwstelsel en geestelijke veerkracht.
  • heeft een gunstige invloed op hart en vaatziekten
  • helpt bij het behouden van een gezonde bloeddruk
  • is belangrijk voor sterke en soepele spieren en een goede balans
  • Vitamine D speelt een belangrijke rol in ons lichaam en het is dus van belang dat je deze vitamine voldoende binnenkrijgt en aanmaakt. Wanneer dit niet het geval is, dan kan suppletie een goed alternatief zijn. Vitamine D komt eigenlijk alleen voor in dierlijke producten zoals melk, boter, eieren, vette vis, kalfs- en runderlever.

Meten is Weten

Meten geeft duidelijkheid. Wil jij graag weten hoe het met je vitamine D status is? Bel me dan voor een afspraak, met een vingerprik kan ik je vitamine D status bepalen en weet je zeker of suppletie bij jou noodzakelijk is of niet.

 

Bronnen:
Orthokennis; Vademecum
Stichting Ortho Health Foundation; overzicht vitaminen, mineralen en aminozuren

Ontvang een gratis vitaliteitsplan

Met deze informatie en tips maak je een vliegende start naar een betere gezondheid en ontwerp je je eigen vitaliteitsplan.

Ontspanning is niet zozeer een luxe is, maar een essentieel onderdeel van een gezond en gebalanceerd leven, met name bij het herstellen van een burn-out. In mijn praktijk bied ik gerichte ondersteuning bij het ontspanningsproces, omdat ik geloof dat het een sleutelrol speelt in het herwinnen en behouden van je vitaliteit en welzijn. Ik heb in de loop er jaren gemerkt dat we in ons dagelijks leven het contact met ons lichaam vaak verliezen. Door dit contact te herstellen voel je je grenzen beter aan en kun je met respect voor je eigen welzijn productief zijn.
Ontspanning is niet alleen een moment van rust; het is een krachtige tool voor het herstellen van lichamelijke en geestelijke balans. Ik begeleid je met gerichte oefeningen die niet alleen je lichaam helpen ontspannen, maar ook je geest tot rust brengen. Samen nemen we belemmerende gedachten en overtuigingen onder de loep, waardoor ruimte ontstaat voor positieve verandering. Dagelijks ruimte maken voor ontspanning kost niet veel tijd. Het gaat om de kleine ontspannings- en herstelmomenten die ervoor zorgen dat je minder wisslende energie hebt, productiever bent en weerbaarder wordt en blijft tegen stress.
Een unieke benadering die ik aanbied is Holistic Pulsing. Deze zachte, ritmische bewegingsvorm werkt diep ontspannend op zowel lichaam als geest. Holistic Pulsing helpt spanning los te laten, bevordert de doorbloeding en draagt bij aan een diepe innerlijke rust. Het vermindert je fysieke spanning en heeft een positief effect op je emotionele welzijn.
Kun jij wel wat ontspanning gebruiken, wil je graag het contact met je lichaam herstellen, beter leren signalen op te pakken, binnen je grenzen leren leven en leren hoe je zelf kunt ontspannen.
Wil je meer weten of kennismaken om te kijken of ik iets voor je kan betekenen, neem dan gerust contact op.

·       Coaching in de natuur en in de praktijk
·       Leefstijlgeneeskundige en voeding
·       Ontspanning en holistic pulsing
·       Burnout- en stresscoaching
·       Orthomoleculaire en Natuurgeneeskundige therapie
·       Positieve Gezondheid; lichamelijk, mentaal welbevinden, zingeving

Stress herstel

Last van symptomen van stress? Of wil je graag weten of je op weg bent naar een burn-out?

Energiek en goed humeur

Last van stemmingswisselingen? Of mis je daadkracht en kom je energie te kort?

Fijne voeding, fijne buik

Wil je weten of je gezond eet? Slaat de stress op je spijsvertering? Weet je niet welke voeding bij je past?

Overgang?

Heb je het vermoeden? Of weet je het zeker? zit je in de overgang? en wil je hier zo positief en prettig mogelijk door heen? 

Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om het websiteverkeer te analyseren, om functies voor social media te bieden en om content en advertenties te personaliseren. Ook wordt er informatie over het gebruik van deze website gedeeld met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Meer informatie is te vinden in de privacyverklaring.