Hoe is het met jouw Vitamine D? Ja leuke vraag, bijna niemand weet wat zijn vitamine D waardes zijn en of dat voldoende is. Vitamine D is een bekende vitamine, maar ik schrijf er toch over, omdat ik laatst weer een aantal cliënten had die een tekort aan deze belangrijke vitamine hebben. Eigenlijk is vitamine…

Heb jij genoeg vitamine D? ik kan het voor je meten!

Hoe is het met jouw Vitamine D?

Ja leuke vraag, bijna niemand weet wat zijn vitamine D waardes zijn en of dat voldoende is. Vitamine D is een bekende vitamine, maar ik schrijf er toch over, omdat ik laatst weer een aantal cliënten had die een tekort aan deze belangrijke vitamine hebben. Eigenlijk is vitamine D niet echt een vitamine maar een pre hormoon. We kennen vitamine D vooral omdat het aangemaakt kan worden in de huid onder invloed van zonlicht, UV-B. In de winter is het in Nederland lastig om vitamine D aan te maken omdat de zon niet sterk genoeg is. In de zomer gebruiken veel mensen zonnebrandcreme's om verbranding te voorkomen. Verbranden is natuurlijk ook niet goed. Maar we maken op deze manier wel minder vitamine D aan.

Er zijn de laatste jaren veel nieuwe ontdekkingen geweest over vitamine D. Er zijn meer dan 30 weefsel receptoren voor deze vitamine aangetroffen. Vitamine D heeft dus een breed werkingsgebied. Om enigszins een idee te geven waar Vitamine D allemaal aan bijdraagt geef ik hieronder een opsomming.

Vitamine D belangrijker dan je denkt?

vitamine D:

  • Verhoogt de weerstand tegen infecties
  • is belangrijk voor de fosforopname in de darm
  • helpt bij de opname van calcium
  • helpt bij het voorkomen van een winterdepressie
  • helpt bij de stofwisseling van koolhydraten en vetten
  • het vermindert de vetopslag
  • het is belangrijk voor de vruchtbaarheid, voor zowel vrouwen als bij mannen, bij mannen draagt het bij aan een goede hoeveelheid, de snelheid en de beweeglijkheid van de zaadcellen
  • is goed voor de hersenfunctie, het zenuwstelsel en geestelijke veerkracht.
  • heeft een gunstige invloed op hart en vaatziekten
  • helpt bij het behouden van een gezonde bloeddruk
  • is belangrijk voor sterke en soepele spieren en een goede balans
  • Vitamine D speelt een belangrijke rol in ons lichaam en het is dus van belang dat je deze vitamine voldoende binnenkrijgt en aanmaakt. Wanneer dit niet het geval is, dan kan suppletie een goed alternatief zijn. Vitamine D komt eigenlijk alleen voor in dierlijke producten zoals melk, boter, eieren, vette vis, kalfs- en runderlever.

Meten is Weten

Meten geeft duidelijkheid. Wil jij graag weten hoe het met je vitamine D status is? Bel me dan voor een afspraak, met een vingerprik kan ik je vitamine D status bepalen en weet je zeker of suppletie bij jou noodzakelijk is of niet.

 

Bronnen:
Orthokennis; Vademecum
Stichting Ortho Health Foundation; overzicht vitaminen, mineralen en aminozuren